Fracții ordinare     Adunarea fracțiilor cu acelați numitor

Selecție de lecții video

Fracții

Adunarea și scăderea fracțiilor cu același numitor

Pentru a aduna fracții cu același numitor, se adună numărătorii iar numitorul rămâne același.

Picture 3

Exemplu :

Picture 7

Pentru a scădea două fracții cu același numitor, se scad numărătorii iar numitorul rămâne același.

Picture 8

Exemplu :

Picture 9

. Picture 5

1. Să se afle S = \(\frac{2}{3} + \frac{5}{3} – \frac{4}{3} + \frac{12}{3}\)

Rezolvare

S=\(\frac{2}{3} + \frac{5}{3} – \frac{4}{3} + \frac{12}{3}\) = \(\frac{7}{3} – \frac{4}{3} + \frac{12}{3}\) = \(\frac{3}{3} + \frac{12}{3}\) = \(\frac{15}{3}\) = 5

2. Adunați: \(\frac{3}{5} + \frac{4}{5} \); \(\frac{6}{7} + \frac{3}{7} \).

Rezolvare

\(\frac{3}{5} + \frac{4}{5} = \frac{7}{5}\)
\(\frac{6}{7} + \frac{3}{7} = \frac{9}{7}\)

3. Calculați: \(\frac{12}{3} – \frac{7}{3} + \frac{19}{3}\) =

Rezolvare

\(\frac{12}{3} – \frac{7}{3} + \frac{19}{3}\) = \(\frac{5}{3} + \frac{19}{3}\) = \(\frac{24}{3}\) = 8

4. În zonele apropiate de oceane există fenomenul denumit maree care este compus din flux și reflux. Mareea este o oscilație periodică a nivelului oceanului în raport cu o poziție medie datorită forței de atracție combinate a Lunii și a Soarelui.

Picture 4

Castelul Mont-Saint-Michel aflat în Normandia, Franța este așezat pe o insulă mareică (Eng. : tidal island ). Această insulă este conectată la continent doar atunci când nivelul apei este scăzut.

Dacă măsurăm nivelul apei care crește dintr-un moment când el este la minim observăm că apa ajunge la 1/12 din nivelul maxim în prima oră. În a doua oră mai urcă cu 2/12 din nivelul maxim. În a treia și a patra oră urcă încă 3/12 din nivelul maxim. În a cincea oră mai urcă încă 2/12 iar în a șasea oră încă 1/12. În cursul unei singure ore, nivelul crește liniar cu aceeași rată.

O barcă istorică, cu vele poate pleca din port doar în momentul când marea are un sfert din nivelul maxim. Care este acel moment?

În ce moment marea ajunge la o treime din nivelul maxim?

Picture 1

Rezolvare

Observăm că suma totală este \(\frac{12}{12}\) deci marea ajunge la nivelul maxim la sfărșitul celei de-a șasea ore.
\(\frac{1}{12}\) + \(\frac{2}{12}\) = \(\frac{3}{12}\) = \(\frac{1}{4}\)
Marea ajunge la un sfert din nivelul maxim după două ore.

Știm că treimea este mai mare decât sfertul cu 1/12. De la un sfert la treime, marea mai trebuie să crească 1/12 din nivelul maxim.
În a treia oră crește 3/12 deci 1/12 reprezintă o treime din a treia oră. O treime dintr-o oră este 60 : 3 = 20 min.
Marea atinge o treime din nivelul maxim după 2h și 20 min.

5. Calculați și scrieți rezultatul sub forma unei fracții ireductibile:

a) \(\frac{5}{7} + \frac{6}{7}\)

b) \(\frac{4}{9} + \frac{2}{9}\)

c) \(\frac{11}{15} + \frac{14}{15}\)

d) \(\frac{37}{8} - \frac{26}{8}\)

e) \(\frac{86}{12} - \frac{72}{12}\)

f) \(\frac{15}{6} + \frac{6}{6} - \frac{5}{6}\)

g) \(\frac{17}{16} - \frac{5}{16} - \frac{2}{16}\)

Rezolvare

a) \(\frac{5}{7} + \frac{6}{7} = \frac{11}{7}\)

b) \(\frac{4}{9} + \frac{2}{9} = \frac{6}{9} = {\frac{6}{9}}^{(3} = \frac{2}{3}\)

c) \(\frac{11}{15} + \frac{14}{15} = \frac{25}{15} = {\frac{25}{15}}^{(5} = \frac{5}{3}\)

d) \(\frac{37}{8} - \frac{25}{8} = \frac{12}{8} = {\frac{12}{8}}^{(4} = \frac{3}{2}\)

e) \(\frac{86}{12} - \frac{72}{12} = \frac{14}{12} = {\frac{14}{12}}^{(2} = \frac{7}{6}\)

f) \(\frac{15}{6} + \frac{6}{6} - \frac{5}{6} = \frac{16}{6} = {\frac{16}{6}}^{(2} = \frac{8}{3}\)

g) \(\frac{17}{16} - \frac{5}{16} - \frac{2}{16} = \frac{10}{16} = {\frac{10}{16}}^{(2} = \frac{5}{8}\)

6. Efectuează calculele introducând întregii în fracție dacă este cazul:

a) \(\frac{16}{3} + \frac{8}{3}\)

b) \(3\frac{2}{7} + \frac{7}{7}\)

c) \(\frac{12}{13} + 5\frac{6}{13}\)

d) \(4\frac{2}{10} + \frac{5}{10}\)

e) \(5\frac{7}{5} - \frac{13}{5}\)

f) \(3\frac{2}{9} - 2\frac{6}{9}\)

g) \(8\frac{3}{14} - 5\frac{4}{14}\)

h) \(9\frac{12}{5} - 3\frac{14}{5}\)

Rezolvare

a) \(\frac{16}{3} + \frac{8}{3} = \frac{24}{3} = 8\)

b) \(3\frac{2}{7} + \frac{7}{7} = \frac{23}{3} + \frac{7}{7} = \frac{30}{7}\)

c) \(\frac{12}{13} + 5\frac{6}{13} = \frac{12}{13} + \frac{71}{13} = \frac{83}{7}\)

d) \(4\frac{2}{10} + \frac{5}{10} = \frac{42}{10} + \frac{5}{10} = \frac{47}{10}\)

e) \(5\frac{7}{5} - \frac{13}{5} = \frac{32}{5} - \frac{13}{5} = \frac{19}{5}\)

f) \(3\frac{2}{9} - 2\frac{6}{9} = \frac{29}{9} - \frac{24}{9} = \frac{5}{9}\)

g) \(8\frac{3}{14} - 5\frac{4}{14} = \frac{115}{14} - \frac{74}{14} = \frac{41}{14}\)

h) \(9\frac{12}{5} - 3\frac{14}{5} = \frac{57}{5} - \frac{29}{5} = \frac{28}{5}\)

7. Aflați fracția cu \(\frac{13}{7}\) mai mare decât:

a) \(\frac{14}{7}\)

b) \(\frac{67}{7}\)

c) 3\(\frac{5}{7}\)

d) 5\(\frac{21}{7}\)

Rezolvare

a) \(\frac{14}{7} + \frac{13}{7} = \frac{27}{7}\)

b) \(\frac{67}{7} + \frac{13}{7} = \frac{80}{7}\)

c) \(3\frac{5}{7} + \frac{13}{7} = \frac{39}{7}\)

d) \(5\frac{21}{7} + \frac{13}{7} = \frac{69}{7}\)

8. Aflați fracția cu \(\frac{19}{8}\) mai mica decât:

a) \(\frac{23}{8}\)

b) \(\frac{79}{8}\)

c) 3\(\frac{15}{8}\)

d) 9\(\frac{12}{8}\)

Rezolvare

a) \(\frac{23}{8} - \frac{19}{8} = \frac{4}{8}\)

b) \(\frac{79}{8} - \frac{19}{8} = \frac{60}{8}\)

c) \(3\frac{15}{8} - \frac{19}{8} = \frac{20}{8}\)

d) \(9\frac{12}{8} - \frac{19}{8} = \frac{65}{8}\)

9. Un alpinist urcă pe munții Bucegi. În prima zi, el parcurge \(\frac{10}{23}\) din lungimea traseului, iar în a doua zi, parcurge \(\frac{7}{23}\). Ce fracție din lungimea traseului va parcurge el in a treia zi?

Rezolvare

Adunăm lungimile parcurse în primele două zile:

\(\frac{10}{8} + \frac{7}{23} = \frac{17}{23}\)

Iar acum, ne mai rămâne doar să scădem din lungimea totală a traseului, lungimile parcurse în primele două zile. Lungimea totală a traseului va fi \(\frac{23}{23}\).

\(\frac{23}{23} - \frac{17}{23} = \frac{6}{23}\)

Așadar, alpinistul a parcurs \(\frac{6}{23}\) din lungimea traseului în a treia zi.

10. Alina a cumpărat un buchet de flori pentru mama ei. \(\frac{5}{15}\) din numărul total de flori din buchet sunt trandafiri, \(\frac{6}{15}\) șunt crizanteme, iar restul sunt gerbera. Ce categorie de flori este cea mai numeroasă?

Rezolvare

\(\frac{5}{15} + \frac{6}{15} = \frac{11}{15}\) – numărul total de trandafiri și crizanteme

\(\frac{15}{15} - \frac{11}{15} = \frac{4}{15}\) – numărul de gerbera din buchet

Cum \(\frac{4}{15} < \frac{5}{15} < \frac{6}{15}\), rezultă că buchetul mamei va avea cele mai multe crizanteme.

Despre noi

Realizăm lecții de matematică
interesante și captivante care pot
fi folosite atât la clasă cât și acasă.

Un proiect susținut de mindfactory.ro
Cursuri extraordinare pentru copii.

Referințe și documentare

Contact

bd. Ion Mihalache 327
Sector 1, București
Tel.: 0723302859
contact@mquest.ro

powered by mindfactory.ro