Fracții ordinare Introducerea întregilor în fracție
Selecție de lecții videoFracții
Orice fracție care conține întregi
:
c\(\frac{r}{b}\)
b ≠ 0
se poate scrie sub forma \(\frac{a}{b}\) pentru că a = c · b + r.
În felul acesta am introdus întregii în fracție.
1. Câte jumătăți de măr sunt în trei mere și jumătate?
\(3\frac{1}{2}\) = \(\frac{3·2 + 1}{2}\) = \(\frac{7}{2}\); 7 jumătăți de măr sunt în trei mere și jumătate.
2. Introduceți întregii în fracție: \(2\frac{1}{4}\), \(2\frac{1}{18}\), \(3\frac{5}{6}\), \(7\frac{3}{7}\) .
\(2\frac{1}{4}\) = \(\frac{2·4 + 1}{4}\) = \(\frac{9}{4}\)
\(2\frac{1}{18}\) = \(\frac{2·18 + 1}{18}\) = \(\frac{37}{18}\)
\(3\frac{5}{6}\) = \(\frac{3·6 + 5}{6}\) = \(\frac{23}{6}\)
\(7\frac{3}{7}\) = \(\frac{7·7 + 3}{7}\) = \(\frac{52}{7}\)
3. Să se introducă întregii în fracție: \(2\frac{1}{6}\), \(2\frac{4}{10}\), \(4\frac{5}{9}\), \(10\frac{11}{13}\).
\(2\frac{1}{6}\) = \(\frac{2·6 + 1}{6}\) = \(\frac{13}{6}\)
\(2\frac{4}{10}\) = \(\frac{2·10 + 4}{10}\) = \(\frac{24}{10}\)
\(4\frac{5}{9}\) = \(\frac{4·9 + 5}{9}\) = \(\frac{41}{9}\)
\(10\frac{11}{13}\) = \(\frac{10·13 + 11}{13}\) = \(\frac{141}{13}\)
4. Completeaz ă fracțiile pentru a obține enunțuri adevărate :
a) 2\(\frac{3}{9}\) = \(\frac{?}{9}\)
b) 3\(\frac{2}{4}\) = \(\frac{?}{4}\)
c) 4\(\frac{1}{5}\) = \(\frac{?}{5}\)
d) 7\(\frac{6}{8}\) = \(\frac{?}{8}\)
a) 2\(\frac{3}{9}\) = \(\frac{21}{9}\)
b) 3\(\frac{2}{4}\) = \(\frac{14}{4}\)
c) 4\(\frac{1}{5}\) = \(\frac{21}{5}\)
d) 7\(\frac{6}{8}\) = \(\frac{62}{8}\)
5. Maria cumpără pentru ea și frații ei 6 înghețate. Horia, fratele ei cel mic, poate să mănânce doar 3 sferturi din înghețata lui. Reprezintă printr-o fracție cantitatea de înghețate mâncate, considerând ca unitate de măsură, o înghețată întreagă.
Numărul de înghețate mâncate este 5\(\frac{3}{4}\) = \(\frac{23}{4}\)
6. Scrie fracțiile corespunătoare desenelor următoare sub forma c\(\frac{r}{b}\).
a)
b)
c)
a) 3 \(\frac{3}{5}\)
b) 3\(\frac{1}{4}\)
c) 3\(\frac{4}{8}\)
7. Stabilește egalități între fracțiile de pe prima linie si cele de pe a doua.
5\(\frac{4}{7}\) 3\(\frac{15}{20}\) 7\(\frac{12}{15}\) 15\(\frac{4}{10}\) 23\(\frac{9}{11}\)
\(\frac{75}{20}\) \(\frac{154}{10}\) \(\frac{39}{7}\) \(\frac{262}{11}\) \(\frac{117}{15}\)
5\(\frac{4}{7}\) = \(\frac{39}{7}\)
3\(\frac{15}{20}\) = \(\frac{75}{20}\)
7\(\frac{12}{15}\) = \(\frac{117}{15}\)
15\(\frac{4}{10}\) = \(\frac{154}{10}\)
23\(\frac{9}{11}\) = \(\frac{262}{11}\)
8. Marius, Teodora, Denisa și Alexandru învață împreună să introducă întregii în fracție. Află care dintre cei 4 copii au introdus întregii greșit:
Marius : 7\(\frac{9}{11}\) = \(\frac{86}{11}\)
Teodora: 9\(\frac{6}{10}\) = \(\frac{69}{10}\)
Denisa: 8\(\frac{15}{17}\) = \(\frac{151}{17}\)
Alexandru: 6\(\frac{8}{14}\) = \(\frac{62}{14}\)
7\(\frac{9}{11}\) = \(\frac{86}{11}\)
9\(\frac{6}{10}\) = \(\frac{96}{10}\)
8\(\frac{15}{17}\) = \(\frac{151}{17}\)
6\(\frac{8}{14}\) = \(\frac{92}{14}\)
Așadar, Teodora și Alexandu au introdus greșit întregii în fracție.